Kulttuuri
31.3.2017

Essee: Laillista vaikuttamista

Anton Gorovits/123RF

Mitä yhteistä on seksillä ja äänestämisellä? Laita käsi housuihin julkisella paikalla ja mieti hetki demokratian ongelmia, kehottaa Tuukka Tuomasjukka.

Tuukka Tuomasjukka, teksti

Shh. Nyt se alkaa!

Tummatukkainen nuori nainen saapuu lasiovelle. Askelet pysähtyvät, käsi jää karmille. Mekko on vaalea ja lyhyt.

Seuraava kuva on rajattu rinnoista ylöspäin. Kaunotar kävelee tiskille. Hän antaa passinsa harmaantuneelle miehelle, joka selailee asiakirjaa hetken. Mies antaa naiselle passin ja äänestyslomakkeen.

Tiskiin tulee nojaamaan myös nuori, kiharatukkainen mies. Hän katsoo naista intensiivisesti. Silmät käyvät rinnoilla. Nainen katsoo miestä kulmien alta ja hymyilee vienosti. Lähtiessään hän nostaa päätä viettelevästi.

Mies päästää naisen äänestyskoppiin ja jää itse ulkopuolelle. Pian nainen avaa oven, tarttuu miestä niskasta ja vetää hänet mukaansa. Kamera kuvaa jalkoja oven alta, naisen laukku putoaa korkokenkien viereen.

Lopulta kaksikko poistuu kopista. Nainen pörröttää tukkaansa. Toinen vaalivirkailija, vanhempi nainen, ottaa lasinsa pois ja silminnähden paheksuu tilannetta. Paperin antanut viiksekäs mies sen sijaan katsoo pariskuntaa hymyillen.

 

 

Kohtauksen juonenkuljetus jää tavanomaisen pornoelokuvan tasolle, mutta oikeasti kuvaus löytyy Venäjän valtapuolueen vanhalta vaalivideolta.
Video päättyy tietoon vaalipäivästä, 4. joulukuuta 2011. Keskellä videota on slogan Давай сделаем это вместе, tehdään tämä yhdessä. (Viimeinen sana on sopivasti eri värillä ja kaksi kertaa isommalla kuin muu teksti.)

Putinin joukkojen kampanjointi on samaan aikaan härskiä ja nerokasta. Seksihän on kuin äänestämistä!

Itse akti on hyvin simppeli, mutta parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen tarvitaan sekä tuuria että hyvää ajoitusta. Parhaimmillaan oma olo paranee ja teko vaikuttaa myös ympäröivään maailmaan, ainakin mutkan kautta.

Panemisen ja äänestämisen kohtalonyhteydestä kertovat myös kielikuvat, joita aiheesta saa väännettyä. Jos joku lähtee pois tilanteesta, hän äänestää jaloillaan. Yhtä lailla mieltymyksen ilmaisua on pillulla, kyrvällä tai muulla genitaalilla äänestäminen – ja se jos mikä vaikuttaa lähiympäristöön.

 

Nautinto on vaikuttavaa! Vaikuttaminen on nautinnollista! Mutta noh, äänestyskopissa paritteleminen, se ei ole täysin ongelmatonta. Sen lisäksi, että Yhtenäisen Venäjän nuoripari rikkoi aktillaan vaalisalaisuutta, he myös otti vat myös muut osalliseksi tilanteeseen.

Miltä tuntuisi äänestää liberaaleja, jos viereisestä kopista kuuluisi voihkintaa, lotinaa ja ähkintää? Voisiko vaalivirkailijan mustasukkainen puoliso pitää aktin kuuntelemista pettämisenä? Täsmällinen ilmaisu äänestyskoppipanolle onkin seksuaalinen väkivalta ja seksuaalisen itsemääräämisoikeuden rikkominen.

Hyvän olon hankkiminen äänestystilanteessa voisi olla kosher, jos kyseessä olisi tyhjiö. Tilanteessa napataan kuitenkin toiset mukaan äänillä, hajuilla ja jopa kiinnijäämisen riskillä. Muilta paikallaolijoilta ei myöskään ole kysytty, haluavatko he altistua jonkun ihmisen seksikokemukselle.

On hämmentävää, että äänestämiselle ei ole asetettu samanlaisia sääntöjä kuin seksille. Kyse kun on logiikaltaan täsmälleen samanlaisista asioista.

Kun kansalainen laittaa demokratiassa äänestyslomakkeen uurnaan, hän ottaa muut mukaan päätöksensä, halusivat he sitä tai eivät. Vahingollisesta äänestämispäätöksestä ei myöskään joudu vastuuseen, vaikka demokratian seurauksena vaadittaisiin muslimeja jojoon ja naiset kuukautisten ajaksi vankilaan.

Asia havainnollistuu hyvin, kun laittaa julkisella paikalla MAKE AMERICA GREAT AGAIN -lätsän päähän ja käden mukavasti housuihin. Kumpaan näistä kahdesta teosta puututaan ulkopuolelta?

 

 

Kyllä, kyllä. Moderneissa länsimaisissa yhteiskunnissa puolustetaan loppuun asti yksilön itsemääräämisoikeutta. Viime vuosina esille ovat nousseet erityisesti mielipiteen vapaus ja seksuaalinen itsemääräämisoikeus, tosin keskenään hyvin erilaisissa piireissä. Olennaista on se, että ainoastaan jälkimmäinen perustuu kummankin osapuolen suostumukselle, englanniksi consent.

Demokratia onkin eräänlaista yksipuolista S&M-seksiä, jossa ei tarvitse välittää minkäänlaisista turvasanoista.

Demokratia onkin eräänlaista yksipuolista S&M-seksiä, jossa ei tarvitse välittää minkäänlaisista turvasanoista. Vaalien voittaja saa huoletta piiskata muita politiikallaan, kunnes valta vaihtuu. Tässä illuusiossa 51 prosenttia äänistä antaa luvan toteuttaa mitä vain, sillä kansahan on oikeassa.

Jotkut äänestyspäätökset ovat toki väkivaltaisempia kuin toiset. Kaikki ehdolla olevista poliitikoista eivät pohjaa ajatuksiaan YK:n ihmisoikeusjulistukseen, vaan esimerkiksi Vanhan testamentin tai Mein Kampfin kaltaisiin teoksiin.

Toki myös seksiin liittyy positiivinen ajatusharha ilmiön olemuksellisesta hyvyydestä. Tammikuussa 2017 kenialainen oppositiokansanedustaja Mishi Mboko kannusti naisia pidättäytymään seksistä, kunnes heidän puolisonsa rekisteröityivät äänestäjiksi. Jotkut naiset, tunnetuimpana esimerkkinä Madonna, ovat jopa luvanneet suihinottoja oikeasta äänestyspäätöksestä.

Periaatteen tasolla sananvapaus ja suuseksi ovat mahtavia asioita, mutta monessa skenaariossa myös hyvin vaivaannuttavia. Äänestämättä jättäminen ei ole yhtä paha asia kuin ihmisarvoa loukkaavat päätökset demokratian varjolla.

 

Seksiin on asetettu itsemääräämisoikeus aivan syystä. Muodikkaalla populistiretoriikalla olisi helppo ajaa sama pykälä myös politiikkaan. Tällä hetkellä suhtautumisemme demokratian ongelmiin on venäläistyyppinen hällä väliä, всё равно, jolla itänaapurissa sivuutetaan korruptio, ihmisoikeusloukkaukset ja äänestyskopissa bylsivä nuoripari.

Yksi vaihtoehto tälle välinpitämättömyydelle voisi olla perisuomalainen hartaus, jolla kirjailija Ilmari Kianto kuvasi ilmiötä 1900-luvun alussa. Tuolloin äänestäminen oli vakava asia, jossa köyhät ilmaisivat toivonsa vetämällä punakynällä viirun ”solisaliratian” puolesta.

Kannanotoksi tämän puolesta voi tulkita myös Fingerpori-stripin, jossa kahvilan asiakkaat ihastelivat munkin pitkittäistä hillosydäntä. Sulokas keittäjätär Rivo-Riitta keskeytti keskustelun spontaanisti:

”Minä sinulle punaisen viivan näytän!”
Kirjoittaja on vapaa toimittaja, joka kuuluu syksyn 2017 edustajistovaalit valvovaan Tamyn keskusvaalilautakuntaan.

Kommentoi

Kirjoita allaolevaan kenttään sana "yliopisto"

Lukijoiden kommentit

    1. Tuukka Tuomasjukka (10.4.2017 kello: 11:00)

      Hei ”Äänestänyt opiskelija”!

      Kiitos paljon kommentistasi. Vertaus tulee tässä kontekstissa, jossa annetaan ymmärtää, että jokin on mennyt pieleen toisen kunnioittamisessa ja vastuunkantamisessa. En missään vaiheessa väitä, että sadomasokistinen seksi olisi luonteeltaan tuollaista. Väitettä on tarkennettu sivulauseella ”jossa ei tarvitse välittää minkäänlaisista turvasanoista”, mikä avaa tilanteen luonnetta. Seksivertausta käytettiin, koska esseen idea on käsitellä demokratian ongelmakohtia seksin kautta. Olet siinä kuitenkin oikeassa, että tekstiä olisi voinut tehdä vielä selvemmäksi: korostaa tuossa kohdassa, että kyse on nimenomaan pieleen menneestä tilanteesta, eikä itse aktin olemuksellisesta luonteesta.

    2. Äänestänyt opiskelija (8.4.2017 kello: 10:09)

      Olisi voinut jättää käyttämättä viittauksen BDSM:ään. Ei ole olemassa yksipuolista sadomasokistista seksiä (eli S&M-seksiä), sillä silloin on tosiaan kyse seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kuten tekstissä mainitaan. Sadomasokismissa on itsessään myös kaksi eri sanaa: sadismi (subjektin näkökulma kivun tuottamiseen) ja masokismi (objektin, vastaanottajan näkökulma kipuun). Siten vertauskuvana olisi periaatteessa voinut olla sadismista puhuminen. Kinkykulttuurin edustajana kuitenkin koen, että tämä teksti ei hälvennä kinkykulttuuriin liittyvää stigmaa, vaan pitää sen elinvoimaisena. Harmittaa!!

  • Mainos