VR nosti taas hintojaan – juna vaihtui autoon
VR:n nousseet lippuhinnat ovat saaneet opiskelijoita turvautumaan muihin matkustusvaihtoehtoihin. Joonatan Tiaiselle viikoittainen autoilu Helsinkiin on muodostunut junaa paremmaksi vaihtoehdoksi.
Kun monet opiskelijat lähtevät viikonlopuksi junalla Tampereelta kotiseudulleen, pakkaa Tampereen yliopistolla kauppatieteitä opiskeleva Joonatan Tiainen matkatavaroita autoonsa.
Junalla matkaaminen on jäänyt Tiaisella vähälle autoilun tuomien etujen vuoksi. Ajokilometrejä hänelle kertyy Tampereen ja Helsingin välisellä matkalla keskimäärin 350 viikonloppua kohden.
”Autolla matkustaminen on vain muutaman euron junaa kalliimpaa. On paljon helpompaa matkustaa ovelta ovelle kuin kantaa aina kamoja rautatieasemalle. Varsinkin, jos saa jonkun kyytiin, autolla matkustaminen on paljon halvempaa kuin junalla kulkeminen, Tiainen kertoo.
VR:n junalippujen hinta nousi vuoden alussa 2,5 prosenttia. Junalippujen hintojen pitäisi VR:n mukaan määräytyä sen perusteella, kuinka täysiä junat ostoaikaan ovat. VR:n hinnoittelumallissa tapahtui muutos kesäkuussa 2013, jolloin VR siirtyi kalustoperusteisesta junatyyppikohtaisesta kysyntäperusteiseen hinnoittelumalliin. Tiainen pitää nykyistä hinnoittelumallia erikoisena.
”On outoa, kuinka hinnat vaihtelevat prosentuaalisesti niin paljon riippuen siitä mihin aikaan junalla matkustaa. Nykyinen hinnoittelumalli on varsin järjetön.”
Tiaisen mielestä olisi hienoa, jos opiskelijat keksisivät vaihtoehtoisia kulkukeinoja junan sijaan. Halpabussiyhtiö Onnibus myy bussilippuja Helsingin ja Tampereen välille alkaen kolmella eurolla.
Tiainen ei ole nähnyt Onnibussia varteenotettavaksi vaihtoehdoksi, sillä linjat eivät kulje läheltä Tiaisen asuntoa. Myöskään kimppakyydit eivät toistaiseksi Tiaisen mukaan ole olleet erityisen suosittuja hänen lähipiirissään. Tiainen katsoo, että opiskelijat voisivat pohtia vaihtoehtoisia kulkuneuvoja julkisille kulkuneuvoille.
”Opiskelijoiden järjestämät tilausajot voisivat olla fiksuja, mutta käytännön järjestelyt voisivat tuottaa hankaluuksia. Opiskelijoilla on kuitenkin eri aikaan luentoja, mutta olisihan se hyvä idea, että yliopistoille tulisi esimerkiksi muutama tilausajo viikossa, ja halukkaat opiskelijat maksaisivat sen 5-10 euroa.”
Myös kauppatieteitä opiskeleva Lassi Viljakainen matkustaa lähes joka viikonloppu junalla Helsinkiin. Viljakainen myöntää, että edullisten junavuorojen löytäminen sopivaan aikaan aiheuttaa usein päänvaivaa.
”Jos sunnuntaina tulee Helsingistä Tampereelle, niin vuoro pitää katsoa aika tarkasti. Sunnuntaisin ainoa edullinen junavuoro kulkee kymmenen aikaan illalla”, Viljakainen myöntää.
Viljakainen on alkanut miettiä junamatkojen vähentämistä kalliiden kustannuksien vuoksi. Matkailuun hänellä menee vuosittain monta sataa euroa. Vaihtoehtoisia kulkuvälineitä on vaikea löytää.
Viljakainen pohtii, että sijainniltaan hankalissa opiskelupaikoissa, kuten Itä-Suomessa, junalla matkustaminen on kallista ja hidasta. Oulusta Etelä-Suomeen matkatessa lentokone on jo pitkään ollut junaa kannattavampi vaihtoehto.
Viljakainen muistelee itsekin hiljattaisen Mikkelin reissun tuottaneen hankaluuksia hintojen ja aikataulujen puolesta.
Hän uskookin opiskelijoiden kääntyvän muiden kulkuvaihtoehtojen puoleen, mikäli hintojen nousu jatkuu nykyiseen tapaan.
”Kyllä sitä on alkanut ajatella, ettei Helsinkiin viitsi kaikkiin kissanristiäisiin lähteä. Helsingissä käydessäni pyrin yhdistelemään kaverien näkemisen ja muun ohjelman samalle viikonlopulle.”