Tiede
5.11.2017

FAKTATUTKA: Onko yhteiskunnallinen keskustelu siirtynyt nettiin?

Tiina heikkilä, teksti
123RF, Kuva

VAALIVOITOT TEHDÄÄN somekampanjoilla, ja isot kannanotot julkaistaan blogeissa.

Kuka muka pönöttää enää toreilla ja kokoussaleissa, kun koko yhteiskunnallisen keskustelun kirjon voi saada somesta?

Vaikka Twitteristä on Suomessa tullut yhteiskunnallisen eliitin keskustelupaikka, politiikka on vain pieni osa sosiaalista mediaa. Suurin osa sometuksesta on viihdekäyttöä ja yksityisten vuorovaikutussuhteiden hoitamista, sanoo mediatutkija Pekka Isotalus.

”Esimerkiksi Twitterissä eniten seuratut ovat olleet urheilijoita ja julkkiksia kuten Lady Gaga ja Justin Bieber. Twitter oli alkuun ennen kaikkea viihdemedia ja on sitä edelleen kansainvälisesti”, Isotalus sanoo.

Isotaluksen mukaan sosiaalisen median merkitys on silti kasvanut vaali toisensa jälkeen. Donald Trumpin ja Barack Obaman presidentinvaalikampanjoissa sosiaalisen median merkitys oli kiistaton.

NUORTEN POLITIIKAN seuraaminen siirtyy koko ajan enemmän internetiin, osoittavat Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston vaalitutkimukset.

Yhdysvalloissa poliittisessa markkinoinnissa käytetään erittäin tarkkaa mikrokohdentamista.

”Luulen, että se haastaa televisiota myös poliittisessa mainonnassa ja lisää sosiaalisen median yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Sosiaalinen media siirtyy tuotteiden markkinoinnista poliittiseen viestintään”, Isotalus sanoo.

Kansalaisten poliittista osallistumista tutkinut Jarmo Rinne Tampereen yliopistosta sanoo, että osallistuminen on hybridisoitunut. Se tarkoittaa, että isot joukkokokoontumiset ovat yhä tärkeitä, mutta liikkeet organisoidaan sosiaalisen median avulla. Tällaisia liikkeitä ovat esimerkiksi 2011 Espanjassa syntynyt Indignados, Occupy Wall Street ja arabikevät.

 

Kommentoi

Kirjoita allaolevaan kenttään sana "yliopisto"