Tämä on arkistosivu.
Voit siirtyä Aviisin uudelle sivustolle tästä.
Hae Aviisin arkistosta.
 

Niukat opintopisteet kismittävät

Opintoasiainpäällikkö Terttu Orpana kehottaa opiskelijoita keskittymään opiskeluun pisteiden sijaan

"Kursseista saa naurettavan vähän opintopisteitä", sanoo saksan käännöstieteen opiskelija.

Kielten opiskelijat harmittelevat etenkin sitä, että monista muista aineista opintopisteitä saa paljon helpommin.

"Markkinoinnin kurssi kesti yhden periodin, ja siitä sai 5 pistettä. Kielioppikurssi kestää koko vuoden, ja siitä saa 6 pistettä" kertoo venäjän käännöstieteen opiskelija.

Humanistisen tiedekunnan opintoasiainpäällikkö Terttu Orpana sanoo nostaneensa kädet pystyyn. Hänen mukaansa opintopisteiden vertailu on loputon suo, joka ei johda mihinkään.

"Opintopiste on käsitteenä abstraktio. Yksi saa aikaan paljon ja toinen ei juuri mitään", Orpana sanoo.


Venäjän kielen ja kulttuurin lehtori Eila Mäntysaari myöntää, että monista venäjän kursseista saa liian vähän opintopisteitä.

"Se on epäreilua, ilman muuta", Mäntysaari sanoo.

Lehtori kertoo, että kielten tutkintoja on haluttu muuttaa nykyistä laajemmiksi, mutta ehdotuksia ei ole hyväksytty.

"Mielellämme antaisimme enemmän pisteitä. Jos tutkinto olisi laajempi, perusopinnoista voisi antaa 35 tai edes 30 opintopistettä 25 pisteen sijaan", Mäntysaari miettii.

Tutkintorakenneuudistuksen yhteydessä esimerkiksi Venäjän kielen ja kulttuurin kurssien tuntimäärää karsittiin, jotta opintopisteet ja työmäärä vastaisivat paremmin toisiaan. Kokonaan epäsuhdasta ei päästy eroon.

Mäntysaari painottaa, että kurssien sisältöä ei voi supistaa loputtomiin.

"Perusteellisen kielitaidon rakentamiseen menee aikaa", hän muistuttaa.


Opiskelijoiden tyytymättömyys saa varovaista tukea opintotukitoimistosta. Opintotukitoimiston päällikkö Eini Mäkelä kertoo, että ensimmäisen vuoden opiskelijoista suhteessa eniten opintotukiseurantaan joutuvat Informaatiotieteiden tiedekunnan ja Humanistisen tiedekunnan opiskelijat.

Mäkelä muistuttaa, että luvuista ei voi tehdä selkeitä johtopäätöksiä. Hänen mukaansa opintopisteet eivät kuitenkaan ole työmäärältään samanarvoisia.


Informaatiotieteiden tiedekunnan opintoasiainpäällikkö Taru Koskinen kertoo, että tietojenkäsittelyn, matematiikan ja tilastotieteen opiskelijoita joutuu harmillisen paljon opintotukiseurantaan.

"Oppiaineet ovat vaikeita. Kurssit vaativat sitoutumista, harjoittelua ja tekemistä. Syy voi olla myös opiskelumotivaatiossa", Koskinen pohtii.

Esimerkiksi Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella ongelmaan etsittiin ratkaisua tutkintorakenneuudistuksen yhteydessä. Tutkintoa uudistettiin opiskelijapalautteen pohjalta.

"Muutimme opintopistemääriä ja kevensimme kursseja", lehtori Pentti Hietala sanoo.


Myös Humanistisessa tiedekunnassa on pohdittu useasti opintotukiseurantaan joutumisen syitä. Opintoasiainpäällikkö Orpanan mukaan tiedekunnassa on pyritty vilpittömästi siihen, että opintopisteet vastaavat työmäärää.

Orpana kertoo, että opiskelun kuormittavuutta on tarkasteltu paljon. Hän mukaansa opiskelijat ovat vuodesta toiseen tyytymättömiä kielten opintopisteisiin.

Opintoasiainpäällikkö harmittelee sitä, että opiskelijat opiskelevat tutkinnon kannalta tärkeiden kurssien sijaan kaikkea muuta.

"Osa opiskelijoita haalii liikaa kursseja ja tekee muuta kuin pitäisi", Orpana napauttaa.


Karoliina Huhtanen, teksti
Ulla Reinikainen, grafiikka

| More

LUKIJOIDEN KOMMENTIT (5)

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.
  1. Comment Kirjoittaja (14.05.09, kello 17:51)

    Mikähän on se syy, miksi kaikkien tutkintojen on pakko olla noppamäärältään samanlaisia, kun toisissa todellinen työmäärä on selvästi suurempi?

    Mitä epäoleellisten kurssien haalimiseen tulee, se voisi vähentyä jos niistä oleellisista saisi tarpeeksi noppia.

  2. opiskelija (21.05.09, kello 14:20)

    Nopat ei tosiaankaan ole kurssien kanssa saman arvoisia. Kaksi 8 op kurssia samalta laitokselta. Toisessa kurssissa työtä on lähes tuplat enemmän kuin toisessa. Jossain mennään metsään ja pahasti.

  3. Kari (21.05.09, kello 17:56)

    Tulkaapa katsomaan tuonne Hervannan lyseolle miten niitä opintopisteitä meillä päin jaetaan. Tv: ei naurata

  4. Kimmo (21.05.09, kello 21:28)

    Totesin aivan saman opiskellessani aikuisopiskelijana AMK:ssa. Opintopisteisiin nähden työmäärä kieliopinnoissa oli muihin oppiaineisiin verrattuna vähintään kaksinkertainen, joissain tapauksissa jopa nelinkertainen. Ja vaatimukset olivat aivan järjettömät. Lisäksi läsnäolovelvoite oli moninkertainen muihin aineisiin verrattuna. Tämä aiheutti ongelmia erityisesti opintojaksoja suunnitellessa - ja niitä toteuttaessa. Lopuksi vielä kulunut fraasi: Pakkoruotsi aiheutti suunnatonta tuskaa. Pakkosaksa tai -ranska oli ollut huomattavasti järkevämpi ja erittäin paljon hyödyllisempi.

  5. Annina (10.05.10, kello 15:22)

    Tuosta pitäisi saada enemmänkin keskustelua aikaiseksi. Itse humanisti ja joka vuosi yhtä vaikea saada tarpeeksi opintopisteitä kokoon, tälläkin hetkellä stressaan joudunko valvontaan kevään lopussa. Myös ensi vuosi ahdistaa.
    Ystävä (kieltenopiskelija myös) oli vertaillut siskonsa kanssa (samassa yliopistossa kauppatieteitä) kurssien työmäärää ja pisteitä ja aivan järjettömät erot oli kuulemma...
    Pitäisiköhän vain vaihtaa alaa ja opiskella jotain mikä ei tippaakaan kiinnosta mutta jolla selviäisi ilman ainaista stressiä pistemäärästä?

Kommentointi on suljettu arkistosivulla.

Täytä kaikki lomakkeen kohdat.



Tampereen ylioppilaslehti Aviisi | Yliopistonkatu 60 A, 33100 Tampere | puh. 050-36 12 853
Sivujen ulkoasu: Seppo Honkanen


Aviisi Facebookissa
Aviisi Twitterissä
Tampereen yliopisto