Tie Tamyn ytimeen

Ylioppilaskunta valitsee uuden edustajiston vaaleilla 3.–4. marraskuuta. Useille Tamyn toiminta jää epäselväksi, joten kokosimme toiminnan pähkinänkuoreen. Entä mitä edustajistoon ensimmäistä kertaa hakeva, edustajistossa jatkamaan pyrkivä ja edustajiston jättävä ajattelevat vaikutusmahdollisuuksista edarissa?
Pyrin edustajistoon uutena: ”Puoluepolittiikkaa vastaan”
Johannes Asikainen
Sitoutumaton ehdokas
”Päätökseni hakea edustajistoon lähti kiinnostuksestani erilaisissa toimielimissä työskentelystä. Olen toiminut nyt kaksi vuotta historian opiskelijoiden ainejärjestön Patinan hallituksessa, ja se on ollut mielenkiintoista. Minua kiinnostavat yliopistossa meneillään olevat asiat ja se, mihin suuntaan ne kehittyvät.
Haen itsenäisenä ehdokkaana, sillä näen puoluepolitiikan tarpeettomana yliopistopolitiikassa. En siksi halua sitoutua tietynlaisiin ajatussuuntauksiin. Edustajistossa ollaan liikkeellä lähinnä omilla toimilla ja omilla sanoilla. Mieluummin haluan irrottautua kaikista stigmoista ja ajaa omia asioitani.
Odotan, että edustajistossa on puuduttavan pitkiä kokouksia, kitkerää kahvia, halpisleipiä ja hirveää päsmäröintiä. Muita odotuksia minulla ei oikein ole, sillä en tiedä niin tarkasti edustajiston päivittäisestä toiminnasta.
Asiat, joihin haluan vaikuttaa, konkretisoituvat, jos saan jalkani edustajistoon ja opin tuntemaan sen toimintakentän. Uskon, että ainoa tapa vaikuttaa on sanoa oma mielipiteensä ja yrittää ajaa niitä eteenpäin. Kaikki asiat varmasti hoituvat neuvottelemalla ja kompromisseja tekemällä.”
Pyrin edustajistoon toiselle kaudelle: ”Näkyvyyttä ja yhteistyötä”
Linda Salo
Sitoutumattomat Yhteiskuntatieteilijät
”Olin ollut jo pitkään ainejärjestötoiminnassa ennen viime vaaleja. Edustajistossa isoimmista ja kaikkiin opiskelijoihin vaikuttavista asioista päättäminen tuntui luonnolliselta jatkumolta. Lopulta silloiset edustajiston jäsenet saivat minut hakemaan edustajistoon ja rekrytoitua minut listoilleen.
Työ edustajistossa oli aluksi shokki. Vuonna 2013 valitussa edustajistossa oli paljon ensikertalaisia, siksi hämmennys oli monelle suuri. Nämä kaksi vuotta ovat olleet antoisia. Olen tykännyt toimia siellä, en kai muuten hakisi toiselle kaudelle.
Edustajistossa on hyvä yhteishenki yli ryhmärajojen, ja pystymme puhumaan asioista. Tunnen, että olemme vaikuttaneet asioihin, kuten Tamyn budjettiin ja kannanottoihin. Välillä kuitenkin suutun, kun puhumme turhanpäiväisistä asioista ja kokoukset venyvät kolmetuntisiksi.
Edustajiston toiminta paranisi, jos jokainen osallistuja lukisi kokousmateriaalit ennen kokouksia ja jos aktiivisuutta saataisiin sytytettyä eri ryhmien kesken. Edustajiston toiminnasta voisi viestiä myös huomattavasti enemmän ulospäin.”
Jätän edustajiston: Edarista eduskuntaan
Ilmari Nurminen
Tampereen Sos.dem. Opiskelijayhdistys TASY
”Pääsin neljä vuotta sitten edustajiston vaaleissa varasijalle. Viime vaaleissa asetuin uudestaan ehdolle, sillä halusin vaikuttaa yliopistopolitiikkaan. Toisaalta halusin edustaa puoluettani edustajistossa.
Työ edustajistossa vastasi osittain odotuksiani. Toimimme lähinnä kokoustamalla, joten kovin syvällisesti en päässyt toimintaan. Edustajistolla oli ylipäätään motivaatio-ongelma, ja edustajiston olisi voinut sitouttaa paremmin työhönsä. Jos oikeasti haluaa vaikuttaa asioihin, kannattaa pyrkiä edustajiston puheenjohtajistoon tai hallitukseen.
Koska edustin pientä ryhmää ja minut valittiin kesken kauden kansanedustajaksi, en pystynyt tekemään edustajistossa kaikkea toivomaani. Oman ryhmäni äänellä pystyin vaikuttamaan esimerkiksi Tampere 3 -projektin valmisteluun ja ylioppilaskunnan johtajien valintaan.
Jätän edustajiston, koska minut valittiin vuoden 2015 eduskuntavaaleissa eduskuntaan ja keskityn kansanedustajan tehtäviin. Itselläni on pitkä poliittinen tausta, mutta nuorelle ilman kokemusta vaikuttamisesta edustajisto on helppo ja matalan kynnyksen paikka aloittaa. Se on äärettömän hyvä pohja kasvattaa omaa tietämystään, ja sitä arvostetaan myös työmarkkinoilla.”
Tamyn edustajistovaalit:
Ennakkoäänestys 26.-30. lokakuuta
Varsinaiset vaalipäivät 3. ja 4. marraskuuta
Vaalit toimitetaan kokonaan sähköisenä.
Lisätietoja, vaalikone ja ehdokaslistat:
http://www.tamy.fi/edustajistovaalit
Suora linkki äänestykseen:




