3 x Risto

Muusikko Risto Ylihärsilä omin sanoin
Jääräpää
”En ole koskaan oikein tykännyt opiskelusta. Lukio tuli räpellettyä läpi ja jotain kansanopistoja pari. Kun ei ole kouluttautunut mihinkään, selviytymisensä eteen tulee väkisinkin yritettyä vähän enemmän.
Olin monia vuosia masennuskierteessä ja pitkään työttömänä. Koen, että minulla kävi kamalan hyvä säkä.
Minulle on ollut suhteellisen selvää jo pitkään, että minusta tulee muusikko. Toki kuulin varoituksen sanoja, jos päästin suustani tällaista paskaa. ’Niin harva elää tällä.’
Muistan kuitenkin ajatelleeni, että minä olen se harva. Olen hyvin jääräpäinen tällaisissa asioissa.
Olen elättänyt itseäni ja perhettäni musiikilla kahdeksan vuotta. Hyvä niin, koska koen, että minulla on annettavaa – ehkä sellaista, jota sellaisenaan muut eivät välttämättä pystyisi antamaan.”
Tamperelainen
”Muutin Tampereelle Kuopiosta vuonna 1996. Muuttooni ei ollut järkisyitä. Tapahtui vain pieni napsahdus jossain vaiheessa ja siitä kasvoi pakkomielle. Tulin tänne jäädäkseni, en niin, että piipahdanpa täällä pari vuotta katsomassa.
Asuin monta vuotta Kalevassa. Länsipuolella olen asunut Hämeenpuistossa ja Tampereen Työväen Teatterin takana. Toisen lapsen saamisen jälkeen muutimme perheen kanssa Hyhkyyn.
On joitakin paikkoja, joihin liitän tiettyjen biisien synnyn. Nina, olen palasina -kappaleen kertosäe ja lallatus alkoivat soida päässä aina, kun menin Tullintorin hedelmä- ja vihannesosastolle.
Tampereen merkitystä musiikkiini on tavattu liioitella. Monta vuotta meni Tampereella ennen kuin tajusin, miten musiikkia tehdään. En ehkä vieläkään tajua, mutta kun pystyin tekemään joitakin yksinkertaisia räpellyksiä, oivalsin, että nämähän riittävät.”
Pelon voittanut
”Aiemmin koin voimakasta jännitystä keikkatilanteita kohtaan, kädet tärisivät ja oksetti. Negatiivinen perusluonne keskittyi huonojen asioiden korjaamiseen. Keikoista jäivät mieleen virheet ja ratkaisut niihin – tämä ei tule toistumaan.
2009 tai 2010 Ilosaaressa mietin ennen keikkaa, mikä tässä hetkessä on outoa. En jännittänyt yhtään. Siihen saakka pelko oli ollut iso moottori, jolla keikkoja vietiin läpi. Tuli olo, että mitäs nyt.
Oli pakko antaa tilaa sille, että menee lavalle ja katsoo, mitä tapahtuu. Olemme keikkailleet muutaman vuoden niin, että jätämme selkeitä sovituksia pois. Kuuntelemme lavalla, miten kappale lähtee menemään sinä iltana.
Joka keikalla tulee monta kappaletta, joihin ei olisi pystynyt ajattelemalla, että tehdään tällainen sovitus. Kun välttää valmiita sovituksia, sille ei voi mitään, että joku biisi voi mennä pieleen. On annettava itselle oikeus epäonnistua.”
Risto Ylihärsilä
Syntynyt Kuopiossa 1976.
Muutti Tampereelle 1996.
Tekee musiikkia sekä Risto-yhtyeen kanssa että soolona. Bändin levyt: Risto (2004), Aurinko aurinko plaa plaa plaa (2006), Live! (2008), Sähköhäiriöön (2009) 167–671 (Ensimmäiset askeleet)(kokoelma, 2010), II (2013).
Palkittiin Teosto-palkinnolla 2014 sävellyksistä ja sanoituksista II-albumilla.
