Kulttuuri
12.4.2016

Peliä uuden ja vanhan kontrastilla

Jenna Keto-Tokoi

Emmi Mustonen on kuvataiteilija, joka maalaa kauniisti mutta ei pelkää ottaa kantaa.

Jenna Keto-Tokoi

Vuodenvaihteessa Emmi Mustonen piirsi Suomi-leijonan burkhaan ja sai Rajat kiinni -porukan raivot niskoilleen.
”Jos nationalistit saavat käyttää symbolia, silloin myös muutkin saavat”, sanoo taiteilija.

Viimeistäänkin leijonapiirrokset toivat hänet suuren kansan tietoisuuteen, kiitos nettivihaajien. Mustonen kuitenkin erottuu taiteilijoiden joukosta vahvemmin maalauksillaan, sillä hän maalaa realistisesti ja värikkäästi vanhojen mestarien tekniikoilla nykyaikaisia teoksia.

Viimeisimmissä kokoelmissaan Social Portrait ja Pixels on The Screen Mustonen kritisoi sosiaalisen median maailmaa oivaltavasti. Erityisen kutkuttavaa teoksissa on niiden sisäinen ristiriita – Mustonen maalaa nykyajan ilmiöistä raamatullisia maalauksia renessanssivaikutteilla. Teosten naiset muistuttavat tyyliltään Mona Lisaa ja Venuksen syntymää, mutta kuulaat hahmot on repäisty nykyajan väriloistoon ja konteksteihin rohkein siveltimenvedoin. Yhdistelmä on pysäyttävä ja hieman koominen.

Mustosen maalauksessa alaston renessanssinainen saattaa olla vaikkapa Iphonen näytöllä Tinderissä, kuten teoksessa Tinder Venus. Teoksessa The Sharing Serpent Eeva kurkottaa hyvän ja pahan tiedon puun oksalle Edenin puutarhassa. Oksalla ei ole omenaa vaan Share-nappi.

Mustosen mukaan renessanssitaide ja -tyyli ovat ajankohtaisia. Hän ajattelee, että ihmiset käyvät edelleen läpi samanlaisia eksistentiaalisia kysymyksiä ja ongelmia kuin kuutisensataa vuotta sitten renessanssitaiteilijat. Mustosen teoksissa viittaukset tulevatkin Raamatusta tai klassikkomaalauksista, mutta perisynnit ovat nykyaikaisia.

”Sosiaaliseen mediaan annamme kuvaa siitä, mitä on täydellinen elämä. Siksi halusin käsitellä somea ja sitä, kuinka epäaitoa ja onttoa se oikeastaan on.”

Mustonen sanoo, että taiteilija voi tehdä kahdenlaisia töitä tyylistä riippumatta, lohtutöitä tai yhteiskunnallisia teoksia. Mustosen omassa tuotannossa kantaaottavuus on uusi juonne. Aiemmin hän on tehnyt erittäin kauniita teoksia, lohtutöitä, joita on ollut helppo katsoa niiden vaikuttavan maalausjäljen ja henkilöhahmojen tähden.

Leijonakohun ja vihapostin jälkeen Mustonen sanoo, että paineet ovat kadonneet. Taiteilija aikoo pysyä kantaaottavalla linjalla jatkossakin. Hän jatkaa rasismin ja monimuotoisuuden tutkimista myös maalauksissaan.

 

kulttuurip_mustonen

”Tässä teoksessa Eeva jakaa tietoa, josta hänellä ei ehkä ole käsitystä”, Mustonen kuvailee teostaan The Sharing Serpent, joka on kuvan taka-alalla.

 

Emmi Mustosen teoksiin voi tutustua osoitteessa www.emmimustonen.com.

Kommentoi

Kirjoita allaolevaan kenttään sana "yliopisto"