Uusi aika, iso remppa

Aino Heikkonen, teksti

”Olet sellainen täpinöitsijä luonteeltasi”, puolisoni tokaisi muutama päivä sitten.

Myönnetään. Uudet asiat saavat minut ylikierroksille – hyvällä tavalla. Viime aikoina ylimääräisiä sydämentykytyksiä on aiheuttanut Aviisin verkkosivu-uudistus.

Viime vuonna Aviisia kustantavan Tamyn edustajisto päätti budjetoida rahaa lehden uusiin verkkosivuihin vuodelle 2014.

Alun perin uudistukseen aiottiin varata vain 1 500 euroa, mutta onneksi summaa nostettiin edustajistossa 6 000 euroon. Mikään pieni ehostus ei olisi riittänyt, sillä Aviisin verkkosivut olivat auttamatta vanhentuneet.

Sivujen muinaisuutta kuvasi erinomaisesti ohjeistus, jonka sain tammikuussa niiden päivitykseen. Paperissa oli 31 kohtaa, jotka sisälsivät aika monta kikkakolmosta.

Myös lukijalle konsepti oli aikansa elänyt, sillä verkossa julkaistiin tismalleen samat jutut kuin paperi-Aviisissa. Vuorovaikutteisuutta edustivat kommentointimahdollisuus ja Facebook-jakonappi.

 

Uudet sivut nytkähtivät eteenpäin, kun tarjouskilpailun jälkeen sivujen tekijäksi valittiin tamperelainen Tietotemput maaliskuun lopussa.

Alusta saakka oli selvää, että päivitystä kaipaa paitsi sivun tekninen puoli, myös sisältöajattelu. Verkko-Aviisin täytyy mahdollistaa paperilehden juttujen julkaisemisen lisäksi tuoreiden uutisten tekeminen ja tapahtumissa läsnä oleminen.

Lehden ja lukijoiden välillä on oltava elävä suhde. Ensimmäinen askel tähän on käyttäjäystävällisyys – sivun täytyy toimia mutkatta laitteella kuin laitteella. Sosiaalisen median jakomahdollisuuksien on oltava käteviä. Ulkoasusta haluttiin kevyt ja muokattava.

Uudistusta oli pakko pohtia myös talouden kannalta. Uuden sivun täytyy olla houkutteleva kohde mainostajille, sillä Aviisin mainoksia myyvältä Pirunnyrkiltä on jo pitkään tivattu mahdollisuutta verkkonäkyvyyteen. Tätä ei ole kunnolla pystytty tarjoamaan. Samaan aikaan painetun lehden ilmoitusmyynti on laskenut.

Uudistuksen tavoitelista on ollut pitkä ja vaativa. Onnistumista on tässä vaiheessa vielä mahdotonta mitata. Minä tuuletan vasta, kun huomaan lukijoiden ja ilmoittajien ottaneen verkkosivun omakseen.

 

Kun Aviisin uudet sivut aukeavat tänään 15. elokuuta, alkaa lehdenkin toimittamisessa uusi aika.

Vaikka jakotelineistä löytyvä lehti näyttää samalta tutulta Aviisilta kuin aiemminkin, verkkosivujen uudistaminen vaikuttaa väistämättä myös siihen, mihin painomustetta jatkossa käytetään. Kun verkossa pyritään ajankohtaisuuteen, paperilehden on oltava ajattomampi – sellainen, johon syvennytään.

Tähän suuntaan ohjaa Aviisin ilmestymistahtikin, joka edustajiston päätöksellä on tänä vuonna kerran kolmessa viikossa. Aiemmin lehti ilmestyi kahden viikon välein.

Mielestäni linjauksen välttämätön seuraus on perinpohjainen lehtiuudistus, johon toivon pääseväni käsiksi ensi vuonna. Kuten verkonkaan kohdalla, pieni ehostus ei riitä.

Jos Tamylla on tahtoa lehden uudistamiseen, voin luvata, että täpinän määrä saavuttaa uudet ennätyksensä. Minä ha­luan aidosti tehdä tamperelaisille entistä ehomman opiskelijamedian.
Kirjoittaja on Aviisin päätoimittaja.

 

Palautetta Aviisin uusista verkkosivuista voit antaa osoitteeseen toimitus(at)aviisi.fi.

Kommentoi

Kirjoita allaolevaan kenttään sana "yliopisto"

Lukijoiden kommentit

    1. Ilona (20.8.2014 kello: 20:04)

      Hyvältä näyttää jo nyt, ja varmaa paranee vielä! Kommentointimahis nostettuna tänne sivun yläosaan on todella nappi idea. Ja Tage oli loistojuttu, vaikka ne lihavoidut osat kummastutti minuakin.

    2. Seppo Honkanen (15.8.2014 kello: 20:27)

      Hyvin toimivat ja hienosti skaalautuvat. Mainio uudistus! Oli jo aikakin: aiempi järjestelmä oli yli kymmenen vuotta vanha purkkaviritys.

    3. Valo Kuvajainen (14.8.2014 kello: 23:44)

      Ainakin androidin puolella sivut toimivat jouhevasti!