Näin on! Voisinks mä jäädä?
Tampereen kaupungin viime vuonna julkaisema Suomen Opiskelijaystävällisin Kaupunki-tavoiteohjelma (SOK) kiteytyy oikeastaan kolmeen pointtiin:
1) Tule tänne.
2) Viihdy täällä.
3) Älä lähde täältä koskaan pois.
Kiinnostava opiskelupaikka ei yksinään riitä syyksi muuttaa juuri Tampereelle. Arjen täytyy sujua. Siinä valttikortti numero yksi on sopiva ja edullinen kämppä.
Mutta pitäähän sieltä kämpiltä sitten poiskin päästä esimerkiksi pyörällä tai ratikalla! Lisäksi julkisten palveluiden tulee olla hyvin saatavilla ja niissä tulisi huomioida opiskelijoiden monenlaiset erityistarpeet.
Kaupunkitilaa tulee kehittää viihtyisämmäksi ja sellaiseksi, että sitä kehtaa kavereillekin esitellä.
Varsinkin opintojen loppua kohden myös työelämän osuus Tampereen vetovoiman säilyttämiseksi korostuu. Ilman riittäviä työllistymispalveluita ja -mahdollisuuksia asettuminen Tampereelle jää helposti haaveeksi.
Jotta Tampere saavuttaisi kaikki SOK-ohjelman tavoitteet vuoteen 2017 mennessä, on kaupungin todellakin ryhdyttävä sanoista tekoihin, ja pian. Ryhmä 35 000 (Tamy, Tamko ja TTYY) jatkaa edelleen kaupungin päättäjien sparraamista, jotta jälleen syksyllä järjestettävässä tavoiteohjelman nimeä kantavassa tapahtumassa olisi jotain kertomisen arvoista.
Kirjoittaja on Tamyn hallituksen jäsen.
