Tour de Tampere

Sininen Kauka-kyltti lyhtypylväässä opastaa kulkijan maisemareitille. Nopeasti asfaltti päättyy kuin seinään ja pyörätie muuttuu hiekkapohjaiseksi metsätieksi. Sininen maali puiden rungoissa on ainoa merkki siitä, että olen oikealla reitillä. Yhtäkkiä tie aloittaa jyrkän nousun. Poljen sitkeästi, mutta painovoiman veto alaspäin on liian voimakas. Nielen ylpeyteni ja talutan pyörän mäen päälle.
Metsän keskellä on hiljaista. Kapea hiekkatie vie ylös ja alas kauniin ruskan värjäämän puuston läpi. Maisemareittiä kiertäessäni vastaan ei tule yhtä ainutta pyöräilijää, kävelijöitäkin vain kolme, mukaan lukien yksi koira. Ilmassa leijuu talven tuoksu, pakkasten tulo. Tämä tarkoittaa minun osaltani pyöräilykauden päätöstä.
”Ei täällä ole mitään ongelmaa siitä, että täällä ei voisi talvella pyöräillä”, Stenberg toteaa.
TaPo ei puhu enää muutenkaan talvikaudesta vaan pyöräilytalvesta. Tämän on tarkoitus häivyttää ihmisten mielistä ajatus kesästä pyöräilykautena. Kaupunkikin on hänen mukaansa alkanut parantaa pyöräilyteiden talvikuntoa. Kevyiden lumisateiden jälkeen teitä putsaamaan lähtevät harja-autot lumiaurojen sijaan, ja sepeli on vaihdettu vähemmän kulmikkaaseen, renkaille ystävällisempään tyyppiin. Stenberg kuitenkin toivoo, että pyöräteiden hoidossa otettaisiin enemmän mallia Ruotsista, Tanskasta tai esimerkiksi Oulusta, missä katuja hoidetaan läpi talven tehokkaammin.
Seimelä kertoo, että TaPon teettämän tutkimuksen mukaan pyöräteiden ylläpito Tampereella on vähintäänkin tyydyttävää. Hän kuitenkin myöntää, että kaupungilla ei ole ollut käytössä esimerkiksi lämmitettyä hiekoitusta tai Tanskassa paljon käytettävää pyöräteiden harjausta.
Stenberg ei aio talvivarastoida pyöräänsä.
”Ei ole olemassa pyöräilykautta, on vain pyöräilyä.”
Olen puhki, kun lopulta työnnän pyöräni takaisin kotipihan varastoon. Lasken matkani pituudeksi 25 kilometriä, mikä on todennäköisesti uusi henkilökohtainen ennätykseni. Olen iloinen hetken. Sitten saapuvat nälkä ja väsymys, jotka vetävät ajatukset maahan. Sitä ei paraskaan suunnitteluinsinööri voi parantaa.
- Maisemareitti on merkitty teiden varsiin sinisillä laatoilla. Maastossa merkit vaihtuvat sinisiin läikkiin puiden rungoissa.
- Maisemareitti seuraa Kangasalan puolella kuntopolkuja, jotka toimivat talvisin hiihtolatuina.
Tampereen polkupyöräilijät eli TaPo
Perustettu vuonna 2007, jäseniä noin 300.
Tavoitteena, että polkupyörä olisi yhä useamman Tampereen seudulla asuvan arkipäivän kulkuväline.
Sujuvan, turvallisen ja viihtyisän pyöräilyn edistäjä.
Toiminta painottuu vaikuttamistyöhön ja pyöräilyyn innostamiseen. Vaikuttamistyön kohteena esimerkiksi pyöräilyä koskevat lait, strategiat, suunnitelmat ja ohjelmat, ja näihin vaikuttavat poliitikot, virkamiehet ja muut suunnittelijat.
Lisätietoja: www.tarakka.fi
Pyöräilyn ja jalankulun kehittäminen Tampereen kaupungilla. Sivuilta löytyy myös tekstissä mainittu Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030 http://www.tampere.fi/liikennejakadut/pyorailyjajalankulku/pyorailynjajalankulunedistaminen.html
Tampereen kaupunkifillari http://tre.kaupunkifillari.fi/
Sivu: 1 2


