Uutiset
11.5.2018

Mitä vittua? Miksi Tampereella pyöräileminen on niin hirveää?

"Hei oispa ihanaa mennä Tampereen keskustaan pyöräilemään", said no one ever.

PETRA VIITANEN, teksti
123rf, kuva

 

PYÖRÄILY TAMPEREEN keskusta-alueella tuntuu tällä hetkellä kovin vaikealta. Alati muuttuvat liikennejärjestelyt, korkeat rotvallit ja liian kapeat pyöräilyväylät aiheuttavat sen, ettei pyörän selkään tee välttämättä mieli hypätä ollenkaan. Tampereen haastavat pyöräilyolosuhteet ovat ikuinen nurinan aihe.

 

Miksi pyöräily Tampereen keskustassa on niin hankalaa, Tampereen polkupyöräilijät (TaPo) ry:n puheenjohtaja Minna Takala?

Keskustan ongelmat johtuvat ehkä siitä, etteivät pyöräväylät ole kovin loogisia. Myös työmaat hankaloittavat, sillä niissä ei ole aina mietitty, missä pyöräliikenne kulkee. Joissain kohdissa kävelijät ja pyöräilijät joutuvat kulkemaan yhteisessä, liian pienessä tilassa.

 

Tuleeko ratikka pahentamaan vai parantamaan pyöräilytilannetta?

Kyllä se ehdottomasti tulee parantamaan. Se on hyvä asia pyöräliikenteen näkökulmasta, sillä ratikkaa rakentaessa myös pyöräteitä parannetaan.

 

Mikä on keskusta-alueen pahin paikka pyöräilijälle?

Pyöräliikenteen pääväylä Puutarhakatu on ongelmallinen, sillä pyörätielle pysäköidään päivittäin. Lisäksi joissain kohtaa pyöräliikenteelle osoitetut tilat ovat liian kapeita.

 

Missä pyörällä pitäisi kulkea?

Missään tapauksessa ei kävelijöiden joukossa. TaPon ja koko Pyöräliiton perusajatus on se, että pyöräliikenne ja jalankulku pitäisi erottaa toisistaan. Jatkossa keskeiset pyöräväylissä tulisi olla pyöräliikenteelle jalankulusta erotettu osa tai pyörillä tulisi liikkua ajoradalla.

 

Mikä aiheuttaa sen, että muut kulkijat suhtautuvat negatiivisesti pyöräilijöihin?

Varmaan suurin osa ristiriidoista johtuu huonosta suunnittelusta, jossa kaikki kulkijat joutuvat infrastruktuurin kautta konfliktiin keskenään. Jokaisen kulkijan pitäisi huolehtia sekä omasta että muiden turvallisuudesta, kulkuvälineestä riippumatta.

Kommentoi

Kirjoita allaolevaan kenttään sana "yliopisto"

Lukijoiden kommentit

    1. nimeni (14.5.2018 kello: 21:07)

      Tietöiden paikalla tunnutaan aina miettivän vain, että jos reitti on kapea, niin pyöräilyä pidetään siinä liian vaarallisena ja se vain yksinkertaisesti kielletään kokonaan. Todennäköisesti he, jotka vaaraa pyöräilyllään muille aiheuttaisivat, pyöräilevät siellä kiellosta huolimatta. Siten kärsijät ovat lähinnä asiallisesti pyöräilevät, jotka joutuvat kieltämään pitkiä reittejä tai pyöräillä ajoradalla, jossa on paikoin aika vaarallista polkea, etenkin jos kääntyy takaisin pyörätiellä, eikä autoilijat tajua, että tuo on risteysalue pyöräilijälle, vaikka se ei ole sitä autoilijalle.