Mitä vittua? Miksi jäsenmaksuja käytetään ylioppilaskunnan brändityöhön?
ROOSA SALMINEN, teksti
TAMPEREEN YLIOPISTON ylioppilaskunta Tamy ja Tampereen teknillisen yliopiston ylioppilaskunta TTYY yhdistyvät ensi vuoden alussa.
Uudelle ylioppilaskunnalle rakennetaan nyt kuumeisesti brändiä brändikoordinaattorin ja -työryhmän voimin. Työ kestää vajaan vuoden, ja siihen kuuluu tutkimustyötä, analysointia sekä strategian ja visuaalisen ilmeen luomista.
Miksi ylioppilaskunta tarvitsee brändityötä, brändikoordinaattori Rosa Lehtinen?
Brändin luominen voi kuulostaa väkinäiseltä, koska brändi muodostuu itsestäänkin, halusi sitä tai ei. Mutta jos me saadaan yhteinen suunta sille, mikä on uuden ylioppilaskunnan tavoite ja mitä yhteisö odottaa siltä, me voimme käytännön toiminnalla vastata niihin toiveisiin.
Kuinka paljon rahaa brändityöhön palaa?
En sanoisi, että rahaa on palanut tai tulisi palamaan. Brändityön budjetti on noin 30 000 euroa. Se ei ole vielä kulunut loppuun, eikä meidän lähtökohtana ole, että kaikki rahat pitäisi käyttää. Suurin menoerä on ihmiset, jotka sitä työtä tekevät, sillä suurin osa budjetista kattaa työntekijöiden palkat.
Tuhlaatteko meidän rahojamme?
Päätös siitä, kuinka paljon rahaa käytetään, on edustajistojen demokraattisesti päättämä summa. Se ei ole siis tuulesta temmattu vaan harkittu luku. Ainoa ulkoistettu työ on uusi visuaalinen ilme.
Saavatko opiskelijat vaikuttaa brändin rakentamiseen?
Se on ollut meidän koko idea tässä. Me emme halua bränditiimin näköistä ylioppilaskuntaa, vaan meidän kaikkien näköisen. Tiimin tarkoitus on koordinoida työtä, mutta vastauksia haetaan koko opiskelijayhteisöltä. Jalkauduimme esimerkiksi kampuksille kysymään suoraan opiskelijoiden toiveita ja huolia.
Miten erilaiset opiskelijat sopivat saman brändin alle?
Yksi vahvuus voisi olla moninaisuus. Ei olisi järkevää yrittää kitkeä sitä pois, vaan saisi oikeasti näkyä ja kuulua, että meistä on moneksi.