Foodora polkee ruokaa ja lähettien oikeuksia – Keep pushing, kannustaa sähköposti
MINEA KOSKINEN, teksti
ANTTI YRJÖNEN, kuvitus
TAMPERELAINEN JOHANNA Valta aloittaa työvuoronsa ja avaa puhelimestaan ruokalähettifirma Foodoran sovelluksen. Siinä on kartta, jonka sisälle piirrettyyn alueeseen hänen täytyy mennä.Sovellus kirjaa Vallan sisään, ja hän voi alkaa ottaa vastaan tilauksia.
Tilauksia täytyy odottaa alueen sisällä, mutta ei missään tietyssä paikassa. Valta saa ilmoituksen, kun joku tilaa sovelluksella ruokaa. Kun hän nappaa tilauksen noutoon, sovellus alkaa laskea matka-aikaa ravintolaan. Ravintolassa
Valta kuittaa tilauksen noudetuksia, ja sovellus kertoo uuden suunnan: tilauksen vastaanottajan osoitteen.
”En suoraan sanottuna tiedä, missä meidän rajat menee. On täytynyt mennä Pispalan taakse Epilään ja toisessa suunnassa Kissanmaalle”, Valta kertoo.
Kerran hän pyöräili Kalevaan viemään tilausta ja tarttui sen jälkeen uuteen tilaukseen. Ravintolassa selvisi, että se täytyy viedä Epilään, toiselle puolelle kaupunkia.
”Kysyin, onko ketään autokuskia. Ei ole mitään järkeä ajaa ylämäkiä suuntaansa”, Valta sanoo.
Ei ollut, vastattiin.
KUN FOODORAN lähetti ilmestyy ovelle, hän ei mielellään jää juttelemaan. Lähetin tärkein ominaisuus on nopeus. Foodora kertoo kerran kuussa sähköpostilla, miten lähetti on suoriutunut työvuoroistaan. Yritys mittaa sovelluksen kautta esimerkiksi sitä, miten monta tilausta lähetti on toimittanut tunnissa ja kuinka nopeasti hän hakee tilaukset ja vie ne asiakkaille.
Aviisi haastatteli tätä juttua varten kolmea Foodoran entistä lähettiä. Yksi heistä esittelee sähköpostia, joka kertoo hänen selviytyneen tehtävistään keskiarvoa huonommin.
Nopeimmin suhannut kärki ylsi edellisessä kuussa 23 kilometrin tuntivauhtiin ja vietti asiakkaan luona vain kaksi ja puoli minuuttia. Nopein kymmenys nappasi tilaukset keskimäärin neljässä sekunnissa.
”Keep pushing”, lukee viestin alussa.
Lähettäjä ei ole ihminen, vaan rider-alkuinen sähköpostiosoite. Yhtiö käyttää metriikkaa työvuorojen jakamiseen. Vuorolista tulee näkyviin viikkoa aikaisemmin, keskiviikkona kello 10. Tästä satsista saavat napata vuoroja parhaiten suoriutuneet kuskit. Jäljelle jääneet vuorot, jos niitä on, tulevat jakoon toiselle ryhmälle kello 15. Kolmas ryhmä on eräänlainen paitsio, jonne ei yleensä riitä vuoroja lainkaan.
”Mulle on sanottu, että kannattaa tehdä sunnuntaivuoroja, niin rating paranee”, sanoo Johanna Valta.
Ravintolassa tilaus kannattaa kuitata kuljetukseen vasta, kun ruoka on valmiina edessä. Se johtuu sovelluksen tavasta laskea toimitusaikoja. Sovellus ikään kuin kuvittelee, että lähetti seisoo ravintolassa toimettomana.
Sovellukselle ei esimerkiksi voi kertoa, että kolmas ruoka-annos ei mahdu lämpölaukkuun.
”Systeemi ei tiedä, minkä kokoisia tilaukset ovat.”
Tilauksia koordinoivat saksalaiset ajojärjestelijät, dispatcherit. Heihin on Vallan mukaan vaikea saada yhteyttä.
KUN YHTIÖ aloitti Suomessa, sillä oli suomalainen toimitusjohtaja. Ville Vasaramäki lupasi tiedotteessa, että työajan saa valita lähes vapaasti ja tuntipalkka on parhaimmillaan 15 euroa. Kesäkuussa 2016 Foodora pärjäsi Ylen mukaan palkkioissa ja eduissa paremmin kuin kilpailijaansa Wolt.
Suunta on ollut työntekijän kannalta alaspäin. Työsuhteet ovat muuttuneet toimeksiantosopimuksiksi, lähettejä on rekrytoitu yli tarpeen, ja yhteiset tilat ovat kadonneet kaupunkien keskustoista.
Tänä vuonna yhtiö kertoi alentavansa freelance-lähettien tuntipalkkiota kahdeksasta eurosta seitsemään. Toinen osa lähetin tuloa ovat tilauskohtaiset maksut, joita yhtiö vastaavasti korotti 20 senttiä, 2,20 euroon.
Kaikkien Aviisin haastattelemien lähettien mielestä kyseessä on palkkion alennus. Tilauksia voi kuljettaa kaksi tai kolme tunnissa, ja vuoro kestää kolmesta kuuteen tuntia. Tyypillisestä neljän tunnin vuorosta saa silloin 45 euroa.
Joukko lähettejä on liittynyt kampanjaan, joka vaatii muun muassa palkkion alennuksen perumista. Kampanjalla ei ole nimettyä vastuuhenkilöä, mutta sen WhatsApp-ryhmään kuuluu reilut 30 henkilöä.
Kampanja hakee esikuvaa Berliinistä ja Lontoosta, joissa Foodoran ja toisen lähettifirman Deliveroon työntekijät protestoivat toukokuussa 2018. Muutama sata Deliveroo-
kuskia järjesti jo elokuussa 2016 lakon WhatsApp-ryhmän kautta. Myös Uberin ruokalähetit ovat järjestäneet noin 200–300 ihmisen mielenilmauksen.
OXFORDIN INTERNET Instituten tutkija Jamie Woodcock on tehnyt kenttätyötä Deliveroo-lähettien parissa Lontoossa. Hän puhui tutkimuksestaan Suomessa viime elokuussa.
Woodcock vertaa sovelluksen valvontaa Jeremy Benthamin 1700-luvulla keksimään vankilamalliin, Panoptikoniin, jossa vankeja voi valvoa ilman, että he tietävät, milloin. Deliveroon ”panoptikon” perustuu algoritmiin.
Woodcockin mukaan Deliveroon malli on yhdistelmä nykyajan prekaaria työtä ja teknologista valvontaa. Lähetti ei välttämättä tiedä, mitä kaikkea tietoa hänestä kerätään ja miten sitä käytetään.
”Se perustuu rangaistuksen uhkaan. Neuvottelulle ei ole tilaa, joten työntekijöiden ainut vaihtoehto on mennä lakkoon”, Woodcock selittää.
Mutta kun työntekijät menevät lakkoon, yrityksellä on hankaluuksia hallita toimintaa.
”Toisin kuin perinteisissä yhtiöissä, johto on automatisoitu.”
Foodoran puolesta kysymyksiin vastaa Delivery Hero Finland Oy:n markkinointipäällikkö Nora Särkkä.
”Lähettikumppanimme ovat meille erittäin tärkeitä ja heidän tyytyväisyytensä on yksi pääfokuksistamme”, hän kirjoittaa sähköpostitse. Lähetit edustavat hänen mukaansa laajaa joukkoa.
”Etenkin joustavuus on yksi olennainen asia, jota kumppanimme kaipaavat ja jota me pystymme tarjoamaan.”
Särkän mukaan sisäinen keskustelu on alkanut lähettien kanssa. Johanna Valta onkin saanut mediahuomiota koskevan sähköpostin, jonka on lähettänyt anonyymi deliverypartner-alkuinen sähköposti. Allekirjoittajana on Foodora Finland Oy.
Valta on allekirjoittanut Foodoran tarjoaman uuden sopimuksen. Se piti tehdä sähköisesti. Valta korostaa, että hänen asemansa on parempi kuin niiden lähettien, jotka eivät kuulu Suomen sosiaaliturvaan.