Taidetta ruudulla – Yhä useampi taiteilija jakaa teoksiaan Instagramissa, mutta miksi?
Taidetta ei tarvitse enää mennä katsomaan galleriaan, sillä moni taiteilija jakaa teoksiaan Instagramissa. Sosiaalinen media voi olla tekijälle tärkeä työväline, vaikkei se elättäisikään.
ANNI LINDGREN, teksti
TIITUS PETÄJÄNIEMI, kuva
INSTAGRAMISTA voi nykyään saada kauhoittain kulttuurista pääomaa. Yhä useampi taiteen tekijä runoilijoista kuvittajiin ja kuvataiteilijoihin päivittää luomuksiaan sosiaalisen median alustoille. Mutta mitä tekijä hyötyy siitä, että taiteen helmet pistetään ilmaiseksi jakoon?
Medialiiton uuden kasvun asiantuntijan, tohtori Noora Pinjamaan mukaan some-vaikuttajan ensisijainen motiivi sosiaalisen median kanavien käyttöön ei alkuvaiheessa ole kaupallisen menestyksen luominen, vaan omien ajatusten ja persoonan kommunikointi.
”Kaupallisuus on harvoin keskeisin osa taiteen tekemistä. Taiteessa, kuten muussakin ilmaisussa, pätee näkemys siitä, että hyvät jutut löydetään. Lähtökohtaisesti taiteilijana toteutat omaa intohimoasi. Vasta sen jälkeen mietitään, miten teokset löytävät kohdeyleisönsä.”
WINDOWS 95 -miehenäkin tunnettu DJ-artisti ja taiteilija Teemu Keisteri käyttää Instagramia paljon työtarkoituksiin. Keisterillä on useita tilejä, joista kuvataiteeseen painottuu Ukkeli-hahmolle luotu ukkelikeisteri. Keisteri arvioi, että hänen kesällä pidetyn näyttelynsä teoksista noin 80 prosenttia myytiin Instagramin kautta.
”Kun profiilin laittaa kuvan hyvännäköisestä teoksesta, se menee heti. Välillä potentiaaliset ostajat kyselevät teoksista jo ennen niiden valmistumista, jos laitan keskeneräisistä töistä kuvaa esimerkiksi Instagram Storiesiin.”
Keisteri on tehnyt Ukkelia vuodesta 2008. Osa nykyisestä someyleisöstä on ikään kuin kasvanut Ukkelin kanssa. Hän uskoo, että suuri osa DIY-projektina alkaneen Ukkelin menestyksestä on sosiaalisen median ansiota. Instagramin välityksellä Ukkeli pysyy tuoreena ihmisten mielissä ja tieto uusista teoksista tavoittaa potentiaaliset ostajat.
”Moni kertoo, että on seuraillut työtäni eri kanavissa vuosien mittaan. Vielä vuosikymmen sitten he ovat saattaneet olla opiskelijoita, mutta nykyään samat ihmiset ovat työelämässä, ja heillä on vihdoin varaa hankkia taidetta.”
MEDIALIITON Pinjamaan mukaan tärkeintä oman sisällön jakamisessa ontuttuus ja johdonmukaisuus. Sosiaalisen median yleisöille on kerrottava, millainen taiteilija on kyseessä.
”Yleisöt tarvitseva selkeän mielikuvan siitä, miksi he jotakuta seuraavat ja minkä tyylistä sisältöä he tältä odottavat. Jos sisältö vaihtelee radikaalisti, se on kuluttajalle hämmentävää ja vähentää aitouden tunnetta.”
INTERNET tarjoilee asiaansa vihkiytyneelle runsaasti artikkeleita siitä, miten taiteilija voi saada Instagramista eniten irti myyntialustana.
Onnistunut itsensä brändääminen ja ihanteellinen postaustahti ovat jokaisen saavutettavissa, mutta vaativat määrätietoista työtä.
Kuvataiteilija Tiitus Petäjäniemi ei mieti somebrändiään, vaikka välillä postaakin kuvia teoksistaan tiituspetajaniemi-nimimerkin alla. Petäjäniemi uskoo, että uudet alustat voivat parhaimmillaan tuoda uusia mahdollisuuksia myös erilaisille tavoille tehdä taidetta.
”Erilaisille alustoille on oma logiikkansa ja paikkansa, ja jokaista teosta on käsiteltävä aina itsenäisesti. Kaikkia teoksia ei voi kokea Instagramissa, eikä kaikki välttämättä tarvitse galleriaa.”
Yhtenä sosiaalisen median parhaista puolista Petäjäniemi pitää mahdollisuutta luoda teokselle uusia merkityksiä, mutta:
”Esimerkiksi markkinointi- tai klikkien keräämistarkoituksessa tehty tekijänoikeusrikkomus on ainoastaan tekijänoikeusrikkomus.”
FAKTA: Mitä hyötä instasta on?
Instagramin etuja alustana ovat sen visuaalisuus sekä kevyt käyttöliittymä.
Ylen Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan sovellus on Suomessa erityisesti naispuolisten somekäyttäjien suosiossa.
Sovellus tarjoaa kuvavirran lisäksi mahdollisuuden henkilökohtaisempaan yhteydenpitoon käyttäjien välillä. Se onnistuu muun muassa suoraviestien ja kyselyiden avulla.