Uutiset
20.10.2016

Jatkuuko kehitysyhteistyö Tamyssa vuoden 2017 jälkeen?

Aino Heikkonen, teksti ja kuva

Tampereen yliopiston ylioppilaskunnalla on ollut erimittaisia kehitysyhteistyöhankkeita Gravis-järjestön kanssa Intiassa 1990-luvulta saakka. Hankkeiden jatkuminen ei kuitenkaan ole itsestään selvää. Nyt hanketta Intian Rajastha­nissa pyöritetään ulkoministeriön tuella, ja rahoitusta on vuosille 2015–2017. Vuosi 2017 voi yliopistot ja ammattikorkeakoulun yhdistävän Tampere 3:n vuoksi olla taitekohta kehitysyhteistyön lisäksi Tamyn kaikessa toiminnassa.

”Jos Tampere 3 -prosessi etenee aikataulussa, päätös rahoituksen hakemisesta on uuden ylioppilaskunnan eikä Tamyn tehtävissä”, Tamyn pääsihteeri Sanni Pietilä kertoo.

Käytännössä rahoituksen hakemisesta päättäisi siis Tamyn ja teknillisen yliopiston ylioppilaskunnan TTYY:n yhteinen uusi edustajisto, jota ei vielä ole. Siksi jatkoa on Pietilän mukaan vaikea ennakoida. Tampere 3 -yliopiston aloitusajankohdaksi on suunniteltu vuotta 2018. Teknillisen yliopiston hallitus on ehdottanut siirtoa vuoteen 2020.

Sekä Pietilä että kansainvälisten asiain asiantuntija Varpu Jutila toivovat, että kehitysyhteistyö jatkuu vuoden 2017 jälkeenkin. Jutila korostaa ylioppilaskunnan tehtävää valveutuneeseen kansalaisuuteen valmistajana. Hän näkee kehitysyhteistyön väylänä tutustua globaaleihin kysymyksiin ja oman hankkeen mahdollisuutena kansainvälistymiseen ja työelämätaitojen hankkimiseen.

Pietilä tuo esiin kehitysyhteistyötoimintana myös valiokunnan ja tapahtumat. Ylioppilaskunnan omaa hanketta hän ei pidä itsetarkoituksena.

”Jos olisimme tilanteessa, jossa ylioppilaskunnalla ei olisi tarpeeksi kapasiteettia tukea kumppania tai hanketta ei pystyttäisi rakentamaan vastaamaan kumppanin tarpeita, olisi vastuullisempaa antaa valtionapu toisen toimijan käytettäväksi.”

 

Lue Aviisin juttu Gravis-järjestöstä ja sen perustajajäsen Shashi Tyagista.

Keskustele twitterissä: