28 ilmoitusta
Suuri päivä koittaa, ja kirjaudun jännittyneenä sisään. Sormet näppäilevät tottuneesti käyttäjätunnuksen ja salasanan.
Kun pääsen selaamaan ilmoituksia ja viestejä, petyn. Kukaan ei ole kaivannut. Elämä Facebookissa on jatkunut ilman minua. Muiden käyttäjien päivitykset ärsyttävät suunnattomasti: joku ilmoittaa käyneensä jumpassa, toinen linkkaa Ilta-Sanomien viihdeuutisen.
Kun olen jälleen päässyt sosiaaliseen mediaan, haluan sinne kiihkeästi takaisin. Sinnittelen seuraavaan päivään.
Pääni sisällä myllertää. Tuntuu, etteivät muut ihmiset ymmärrä kriisiäni. Jäänkö Facebookin ulkopuolelle vai palaanko samaan vanhaan?
Päätän, etten ole valmis luopumaan Facebookista kokonaan. Pyrin käyttämään sitä vain tietokoneella. Puhelimeni ei enää ilmoita uusista chat-viesteistä ja bussimatkani kuluvat ilman kännykän tuijottamista.
Tuttavani ovat olleet kiinnostuneita Facebook-lakostani. Useimmat ovat sanoneet, etteivät itse pystyisi samaan. Samalla monia kuitenkin kiehtoo ajatus vanhasta maailmasta, jossa kommunikaatio tapahtui ensisijaisesti kohtaamalla toinen ihminen.
Facebook menettää 80 prosenttia käyttäjistään seuraavien neljän vuoden aikana. Näin ennustavat Princetonin yliopiston tutkijat, jotka pohjaavat teoriansa yhteisöpalvelu Myspacen suosion lopahtamiseen.
Facebookin kohtaloksi ennustetaan kulkutaudin kaltaista nopeaa leviämistä: ihmiset lakkaavat käyttämästä Facebookia sitä mukaa, kun muutkaan eivät sitä enää käytä.
Jos minä lähden, lähdetkö sinä?
Lähteet:
