Puntari: TaY:ssa luovutaan pääaineesta ja palautetaan tiedekunnat
Ranskan kielen pääaineopinnoista on tarkoitus luopua Tampereen yliopistossa, ja Nätyn siirtämistä Taideyliopistoon selvitetään. Tiedekunnat tulevat takaisin ensi vuonna, ja niitä on vähemmän kuin nykyisiä yksiköitä. Kyse on koko yliopistokenttää muovaavasta rakenteellisesta kehittämisestä. Asia ei kuitenkaan ole uusi, sillä yliopistoja on patistettu profiloitumaan jo vuosikymmenen ajan.
Nousussa: keskitys
Tampereen yliopistossa yhdeksän yksikköä yhdistyy kuudeksi tiedekunnaksi ensi vuoden alusta. Taustalla on rakenteellinen kehittäminen, jonka seurauksena muodostetaan laajempia opintokokonaisuuksia ja suurempia hallinnollisia yksiköitä. Vaikka rakenteellinen kehittäminen vaikuttaa olevan monien huulilla juuri nyt, ilmiö liittyy pitkän aikavälin kehitykseen.
Tampereen yliopiston rehtori Liisa Laakso kirjoittaa yliopistoja koskevia kysymyksiä käsittelevän Unifi ry:n blogissa, että laajempiin kokonaisuuksiin siirtyminen on osaltaan seurausta yliopistolain muutoksesta. Taustalla on myös 1990-luvun tulosohjauksen aiheuttaman eriytymisen purkaminen. Lisäksi Laakso näkee, että laajojen tutkinto-ohjelmien suunnittelua on syytä edelleen tukea purkamalla tutkintorakenteita jäykistäviä koulutusvastuita.
Tämä tarkoittanee joidenkin oppialojen keskittämistä tiettyihin yliopistoihin. Toisaalta samalla monialaisuus nähdään valttina kilpailussa ja tutkimuksessa.
Jo opetusministeriön RAKE-yhteishankkeen (2008–2009) loppuraportissa vuodelta 2010 todetaan entistä kilpaillumman ulkopuolisen rahoituksen ohjaavan yliopistoja tiukempaan strategiseen suunnitteluun sekä tutkimus- ja opetustoiminnan profilointiin. Uhkana nähdään yliopiston ydintoimintojen jääminen hallinnollisesti painottuneiden organisaatiouudistusten ja tehostamisen jalkoihin.
“Esimerkiksi luonnontieteiden tiedekunta on ajateltu välivaiheeksi. Se on tarkoitus yhdistää aikanaan TTY:n tiedekuntarakenteeseen”, Laakso kertoo.
Myös korkeakoulujen sisäiset ja korkeakoulujen väliset fuusiot lisäävät rakenteellisen kehittämisen tarvetta. Tampereella mahdollinen korkeakoulujen yhdistäminen asettaakin paineita ja haasteita. Tampereen yliopiston tiedekuntajakoa on tehty osaltaan Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) rakenteet huomioon ottaen.
“Esimerkiksi luonnontieteiden tiedekunta on ajateltu välivaiheeksi. Se on tarkoitus yhdistää aikanaan TTY:n tiedekuntarakenteeseen”, Laakso kertoo.
Myös Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa yhtenevät tutkinnot ovat olleet Tampereen yliopiston hallituksen mielessä tiedekuntia kootessa. AMK-tutkintojen ja kanditutkintojen laajempi yhdistäminen vaatisi kuitenkin lakimuutoksia.
“On hiljalleen tarkoitus kehittää yhteisiä opintoja niillä aloilla, joilla se on mahdollista”, Laakso sanoo.
Laskussa: hajautus
Turun yliopistossa suunnitellaan esimerkiksi venäjän kielen opetuksen lakkauttamista. Tampereella on taas tarkoitus luopua ranskan kielen pääaineopinnoista. Myös näyttelijäntyön kohtalo on selvityksen alla.
Tampereen yliopiston rehtorin Liisa Laakson mielestä yliopistojen profiloituminen ei ole ollut toivottavan laajamittaista.
“Useilla aloilla tehty selvityksiä, mutta tulokset ovat olleet aika vaatimattomia”, Laakso kertoo.
Profiloituminen tarkoittaa väistämättä oppiaineiden lakkautuksia, kuten kielien tapauksessa on nyt nähty. Onko mahdollista, että pienet oppiaineet jäävät jalkoihin kokonaisuuden kustannuksella?
“Tarkoitus on tuoda kieltenopetusta yhteen. Ei ole tarkoitus karsia kielivalikoimaa. Taideaineet pysyvät osana taiteiden ja kulttuurin koulutusta uudessa tiedekunnassakin”, Laakso sanoo.
“Laajempien opintokokonaisuuksien synnyttäminen on strategia, jolla myös puolustetaan näitä pieniä aineita. Oppituolit on tarkoitus säilyttää, vaikka syntyy suurempia kokonaisuuksia.”
Uudet tiedekunnat
Tampereen yliopisto siirtyy takaisin tiedekuntiin vuoden 2017 alusta. Yhdeksän yksikköä muuttuu kuudeksi tiedekunnaksi. Yksiköt perustettiin vuoden 2011 alusta.
Uudet tiedekunnat ovat Johtamiskorkeakoulu, kasvatustieteiden tiedekunta, biotieteiden ja lääketieteen tiedekunta, yhteiskuntatieteiden tiedekunta, viestintätieteiden tiedekunta ja luonnontieteiden tiedekunta.