Jakartassa köyhän koti on kadulla
Jakartan entinen kuvernööri Sutiyoso taisteli sen puolesta, ettei köyhille annettaisi rahaa, koska se houkuttelee pääkaupunkiin vain lisää kerjäläisiä ja lisäksi ”pilaa katukuvaa”. Vuonna 2007 Jakartassa tuli voimaan laki, joka kielsi kerjäämisen kadulla ja almujen antamisen. Rangaistuksena on jopa 60 vuorokautta vankilassa tai yli 1 000 euron sakko. Käytännössä lakia valvotaan laiskasti.
Kodittomat ja kerjäläiset myös synnyttävät erilaisia rikollisjengejä, jotka käyttävät orpolapsia, vammaisia sekä vanhuksia kerjäämiseen ja ottavat rahat omaan taskuun. Jakartan nykyinen kuvernööri Joko Widodo on luvannut vähentää köyhyyttä tuntuvasti seuraavan viiden vuoden aikana ja saada ihmiset pois kaduilta muun muassa edullisten tukiasuntojen avulla.
”Kuulostaa paperilla hyvältä, mutta ongelmana on koulutuksen puute. En osaa tehdä muuta kuin kerjätä, joten asun todennäköisesti loppuelämäni tällaisissa olosuhteissa”, Asep pohtii ja pyytää minua ja tulkkiani vielä lopuksi näyttämään henkilöllisyystodistuksemme varmistaakseen, ettemme ole poliiseja tai sosiaalityöntekijöitä.
Kommentti: Ristiriitojen Jakarta
Ennen kuin lähdin töihin englanninkieliseen The Jakarta Globe -lehteen Indonesian pääkaupunkiin Jakartaan, ajattelin, että tiedän kyllä, mitä perillä odottaa. Olinhan sentään katsonut Slummien miljonääri -elokuvankin useaan kertaan.
Paikan päällä tajusin ensimmäistä kertaa elämässäni, kuinka etuoikeutettu olen. Jakartan katujen likaisuuteen, liikenneruuhkiin, joka puolella viliseviin torakoihin ja kammottavaan ominaishajuun tottui muutamassa viikossa, mutta kuukausien jälkeenkään en koskaan tottunut kadulla itkeviin langanlaihoihin hylättyihin vauvoihin tai pahvilaatikoihin kuolleisiin kerjäläisiin.
Ahdistuksen määrä oli suunnaton kun tajusin, etten voi millään auttaa näitä kaikkia nälkäkuoleman partaalla olevia ihmisiä, vaikka käyttäisin siihen koko palkkani ja kaiken vapaa-aikani.
Jakarta on ristiriitojen pesäke. Kaupunki, jossa pilvenpiirtäjät, ökytalot uima-altaineen ja limusiinit ovat vain kortteleiden päässä kuolemasta ja kurjuudesta. Puolen vuoden työpestini aikana opin elämästä enemmän kuin edellisen kuuden vuoden aikana yhteensä kuluttaessani yliopiston luentosalien penkkejä.
Kirjoittaja opiskelee Tampereen yliopistossa tiedotusoppia. Hän työskenteli Jakartassa puoli vuotta joulu-toukokuussa 2013 The Jakarta Globe -lehden toimittajana ja englannin kielen opettajana Elti Gramedia -yhtiössä.
