Kolumnit
22.4.2015

Rokulipäiväkirja

Leena Pihkala, teksti

Lintsaaminen yliopistossa kannattaa. Tämä ei ole vain mielipide vaan monen testaama fakta.

Luentopoissaoloista ei akatemiassa kannata ilmoittaa. Jos läsnäololistaa ei kierrätetä massaluennolla ja diat ovat Moodlessa, et edes jää pinnaamisesta kiinni.

Ahkerimmat toki käyvät luennon alussa vetämässä läsnäololistaan puumerkin tai pyytävät kaveria hoitamaan sen puolestaan. Moodle-avaimen saa aina kaverilta kysymällä, ja tietoturvaa hehkuttavassa yliopistossa salasana on melkein aina sama kuin kurssin nimi.

Onko tämä kyynistä ja törkeää? Ei, olen huonojen kurssikäytäntöjen kyynistämä – enkä ole ainoa.

 

Opintojen ohella saadut koulutusta vastaavat työt eivät yleensä sijoitu ilta-aikaan, mutta uskomaton keikkaduuni ei kelpaa työelämäyhteyksiä korostavassa yliopistossa poissaolon syyksi.

Myös sairastuminen on oma vika, josta palkitaan lisätehtävillä, joita harvemmin tarkistetaan. Läsnäolopakko vetää luentosalit täyteen räkää ryystäviä nuhaneniä, jotka tartuttavat kiertävät flunssat myös vieruskavereihin.

Jokainen isossa luentosalissa istunut tietää myös, ettei paikan päällä oleminen tarkoita henkistä läsnäoloa. Kuivalla luennolla kirkastetaan omaa someprofiilia ja hoidetaan muiden kurssien esseitä. Jos kannettava tietokone jää kotiin, voi takarivistä myös laskea journalistiikan opiskelijoiden nutturaprosenttia. Keväällä 2014 se muuten oli 80 prosenttia.

 

Poissaolevuus on poissaoloja suurempi ongelma, varsinkin niillä opintojen olennaisimmilla kursseilla.

Graduseminaariaan suorittava opiskelija kertoi, että pahimmillaan opponointivelvollisuus kuitataan parilla lauseella. Moni kurssi on lähinnä läpikulkuväylä, jossa ovi käy enemmän kuin opiskelijan suuvärkki. Paikalle tullaan milloin huvittaa ja sieltä myös poistutaan heti, kun ei huvita.

Paremman palautteen omasta työstään saa nettiopponoinnilla, jossa palautteelle on asetettu merkkimäärä. Totuuden nimessä on kerrottava, että kokemukseni mukaan palaute tulee viime minuuteilla. Laatuun se ei ole kuitenkaan vaikuttanut. Timantitkin syntyvät paineessa.

Miksi opiskelija silti valitsee luentokurssin eikä monimuoto-opetusta? Koska verkkokursseilla joutuu tekemään enemmän töitä, eikä sieltä saa lounasseuraa.

 

Kirjoittaja teki tylsällä luennolla profiilin Habbo Hotelliin, mutta ei kotiutunut.

Kommentoi

Kirjoita allaolevaan kenttään sana "yliopisto"