Arvotonta tietoa
Olisiko ollut parempi opiskella huippulukiossa, entä hikipingoille omistetulla yläkoululuokalla? Tätä pysähdyin pohtimaan, kun taannoin uutisoin jenkkiläisestä tutkimuksesta, jonka mukaan tasoryhmien käyttäminen perusopetuksessa ja lukiossa hyödyttäisi lahjakkaita oppilaita. Siis sellaisia kuin sinä ja minä, muita täällä yliopistolla ei pyörikään.
Tutkimus oli perin vakuuttava, yhdistelihän se tietoja aiemmin tehdyistä meta-analyyseista sadan vuoden ajalta. Silti en sen luettuani ollut varma siitä, että hikareita ja hitaampia kannattaisi opettaa erikseen. Pidin liikaa peruskoulun ideasta, jossa kaikille tarjotaan sama oppimäärä ja tasavertaiset jatko-opintomahdollisuudet.
Tieto ilman arvoja on… no, arvotonta. Kipulääkereseptoreja salpaava lääkemolekyyli tai Anneli Auerin oikeudenkäyntiuutisoinnin puolueellisuus eivät ole kovin tärkeitä tutkimustuloksia, jos kivunlievitystä tai rikoksesta epäillyn reilua kohtelua ei pidetä arvossa. Tietoa voi tietysti pitää myös itseisarvona, arvovalinta sekin.
Jos tieto ei miellytä, on helpompi epäillä sen todenperäisyyttä kuin myöntää, ettei vain pidä sitä oleellisena.
Jos tieto ei miellytä, on helpompi epäillä sen todenperäisyyttä kuin myöntää, ettei vain pidä sitä oleellisena. Donald Trumpinkin on helpompaa julistaa ilmastonmuutos kiinalaisten huijaukseksi kuin myöntää, että koko ekosysteemiä ravisteleva uhka ei vain ole hänelle läheskään yhtä tärkeää kuin omien etujen ja nautinnon tavoittelu.
En epäile koulututkimuksen tuloksia sinänsä. Eri asia on, miten tavoiteltavana pidän sitä, että lahjakkaiden akateemista kehitystä saataisiin vauhditettua. Miksi 16-vuotiaan pitäisi hallita tietoja ja taitoja, jotka hän ehtisi oppia abivuonnakin? Miten merkittävää hyötyä se toisi nuorelle itselleen, entä yhteiskunnalle? Mitä ovia suljettaisiin heiltä, jotka murrosiän kuohuissa lajitellaan heikompien joukkoon?
Kysymykset kertovat arvoistani, vastaukset niihin antaisi tutkimus. Vaikeimpaan kysymykseen tiede jättää silti vastaamatta: millaisen maailman me tiedolla haluamme rakentaa?
Siihen vastatakseen voi tutkia vain sisintään.